Vilka gymnasieprogram ger bred behörighet?

06 maj 2019

Jag velar mellan Natur och Teknik inför kommande valet. Jag undrar vilka studier/utbildningar efter gymnasiet som kräver att man läst biologi? Jag har kollat runt lite och då verkar det som att matte, kemi och fysik verkar viktigast för vidare studier. Alla dessa ämnen finns i teknik linjen, även fast man brukar säga att natur är mycket bredare om man inte vet vad man vill göra efter gymnasiet?

07 maj 2019

Utbildningar som kräver bilogi är inom det naturvetenskapliga området. Några exempel är agronom, sjukhusfysiker, apotekare, läkare, optiker och fysioterapeut. Teknikprogrammet med teknikinriktning är också ett brett program men efter som biologi inte ingår i programmet så är det ganska många utbildningar man inte får behörighet till. Därför är Naturvetenskapsprogrammet med naturinriktning bredare. Men detta har ju ingen betydelse om du inte är intresserad av de utbildningar som kräver biologi. Här kan du lätt jämföra behörigheten från de två programmen så att det blir tydligt vad som skiljer.