👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag gå Ekonomiprogrammet utan godkänt i historia?

03 maj 2019
Hej jag skulle fråga att om jag har inte Historia ämne till åk 9 så kan jag gå in på ekonomiprogrammet? Jag är klar med de alla andra ämne.

03 maj 2019

För gymnasiebehörighet till ett högskoleförberedande program krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska, matematik och i minst nio andra ämnen från grundskolan. För ekonomi-, humanistiska och samhällsvetenskapsprogrammet ska fyra av de ytterligare nio ämnena vara geografi, historia, samhällskunskap och religion. Du behöver alltså klara historian för att bli behörig, så prata med din historielärare om vad du behöver göra.