Behöver jag göra en ny gymnasieansökan i omvalet?

02 maj 2019
Hej! Jag har en fråga om det slutgiltiga gymnasievalet. Jag har kommit in på det preliminära valet utan problem. Jag undrar bara om jag ska göra något mer i slutvalet, om jag ska skicka in en ny ansökan, eller bekräfta något om min ansökan? Eller ska jag bara fokusera på mina slutbetyg och vänta på svar?

03 maj 2019

Om du är nöjd med dina val från den preliminära valet behöver du inte ändra dem. Du kan dock logga in på gymnasieantagningen i din kommun och kontrollera att din ansökan är bekräftad.  Det kan fungera lite olika i olika kommuner så exakt vad du måste göra för att bekräfta ansökan bör du kolla med antagningskansliet/gymnasieantagningen där du bor eller med din studie-och yrkesvägledare i din skola.