Sök utbildning 👉

Kan man få hjälp med hyran om man går gymnasiet på annan ort?

25 apr 2019
Om man pluggar i en annan kommun hjälper då gymnasiet (som man ska börja på) till att belala en del av hyran, om ja hur många procent betalar dem av hyran?

26 apr 2019

Du kan få extra bidrag i form av Inackorderingstillägg om du studerar på en fristående gymnasieskola, hemortsskola eller en riksinternatskola, och har minst 2 timmars resväg varje dag. För att få inackorderingstillägget måste du ha sökt ett gymnasieprogram med en nationell inriktning som inte motsvaras av ett gymnasieprogram i din hemkommun.

Om du läser på en fristående gymnasieskola och måste bo på studieorten, kan du ansöka om inackorderingstillägg från CSN. Om du läser på en kommunal gymnasieskola kan du vanligtvis ansöka om bidrag för boende och resor hos din hemkommun. Så ta kontakt med CSN eller din kommun beroende på om det är en fristående eller en kommunal skola som du vill söka.

Det är även troligt att du måste finansiera en del av ditt boende själv då inackorderingstillägget inte täcker allt. Hur mycket du får i inackorderingstillägg varje månad beror på hur långt det är mellan ditt hem och skolan där du går. Du kan läsa mer om det här.