Sök utbildning 👉

Vilka kurser krävs för att bli kriminolog?

25 apr 2019
Hej! Jag vill gå ekonomi juridik programmet men undrar om det kommer att gynna sig om jag vill bli kriminolog. Vilka tillval är bäst och vad måste jag kanske läsa extra efter gymnasiet om man inte får behörighet till kriminolog utbildningen.

26 apr 2019

Vad roligt att du vill bli kriminolog! Behörighetskraven för att läsa kriminologi på högskola är grundläggande behörighet, Matte 2a/2b/2c och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Vilket du får från alla högskoleförberedande program utom Estetiska och Humanistiska (där kan man lägga till matte 2 och därmed få behörigheten).

Du behöver alltså inte tänka på att läsa extra kurser eller välja något speciellt som tillval om du väljer Ekonomiprogrammet.