Måste jag ha idrott i gymnasiet?

25 apr 2019
hej! Jag går har extrema svårigheter med att delta på idrotten och det är något som är väldigt ångestladdat för mig. jag är precis godkänd och kämpar med att hålla det så. Går att välja bort idrott på gymnasiet? jag är medveten om hur det kommer påverka mina chanser att läsa vidare på högskola/universitet. Jag har bra betyg i övrigt och har relativt lätt för skolan så jag anser att det är rimligt att jag kommer klara mig bra ändå.

25 apr 2019

Vad tråkigt att du har det kämpigt med idrotten! Jag hoppas att du pratar med din idrottslärare eller kanske till och med din kurator om det så att du kan få hjälp. På gymnasiet behöver man bara ha en kurs i Idrott & Hälsa 1. När du gjort den behöver du inte ha idrott mer, men det går inte att ta bort den kursen.

Kursen Idrott & Hälsa 1 handlar inte bara om att vara naturligt duktig på idrott. Den handlar också bland annat om att kunna diskutera motion och idrott som sociala och kulturella fenomen och beskriva hur olika livsstilar och kroppsideal framträder i träningsverksamheter, friluftsliv och samhället i stort.

Försök att inte oroa dig för kursen, utan gör bara ditt bästa. Det är många som känner att det är jobbigt med just idrott i skolan så du kommer inte att vara ensam om det.