Vilket gymnasieprogram passar mina framtidsplaner bäst?

23 apr 2019
Hej!
Jag heter Albin och efter gymnasiet vill jag gå industriell ekonomi på chalmers. Just nu går jag i åttonde klass och skall snart ansöka till gymnasiet. Helst vill jag gå ekonomiprogramet men undrar om detta är ett bra val utifrån mina högskoledrömmar? Har jag goda chanser och komma in ifall jag väljer ekonomi eller skall jag välja teknik eller natur istället.

Mvh. Albin

24 apr 2019

Hej Albin,

Vad roligt att du har hittat en utbildning du vill gå! För att gå Industriell ekonomi på Chalmers krävs, förutom grundläggande behörighet, Matematik 4, Fysik 2, Kemi 1. Dessa är kurser som man läser endast på Naturvetenskapsprogrammet med naturinriktning och Teknikprogrammet med Teknikinriktning. Så det kan vara en bra idé att fundera på att välja något av dessa program istället.