👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag hoppa av modersmål?

21 apr 2019
Om man har modersmål och får ett betyg där i åttan och sedan lämnar det till nian. Räknas fortfarande betyget i modersmål som jag fick i åttan med till gymnasiet eller måste man gå alla terminer fram till sista terminen i nian?

22 apr 2019

Det kan påverka men det beror på vad du vill göra med modersmål i gymnasiet. Vill du fortsätta läsa då? Till vilken nivå vill du komma med modersmålet? Innan man hoppar av något i grundskolan ska man prata med sina lärare och rektorn. Så ta kontakt med dem och diskutera saken så du vet hur möjligheterna ser ut att läsa något annat och vad konsekvenserna blir om du byter språkval.