Vad krävs för Handelshögskolan?

20 apr 2019
Hej! Jag går på gymnasiet i Sam/beteende klass, i årskurs 2. För att gå på handelshögskolans kandidatprogram i ekonomi så krävs utöver grundläggande behörighet lägst betyget C i:
Svenska 3 (Svenska som andraspråk 3 ger också behörighet)
Engelska 6
Matematik 3B eller 3C
Samhällskunskap 1B alternativt 1a1+1a2
Historia 1B alternativt 1a1+1a2
Moderna språk 3

Men om jag till exempel får D i matte 1B och 2b men C i matte 3B, kommer jag då fortfarande inte ha vad som krävs för att söka till handels? Eller räcker det helt enkelt med att ha C i 3B? Kommer D:na jag fick i 1B och 3B att räknas in?

Tack på förhand!
Mvh Sara

22 apr 2019

Hej Sara,

Alla dina gymnasiekurser kommer att räknas in i ditt slutbetyg så på det sättet spelar det roll vilket betyg du får i matte 1 och 2. Det kommer ju påverka ditt meritvärde/snittbetyg vilket du använder för att konkurrera när du söker till högskolan. Men för Handelshögskolan i Stockholm finns andra specifika antagningskrav. För kandidatprogram i ekonomi så krävs utöver grundläggande behörighet lägst betyget C i:

• Svenska 3 (Svenska som andraspråk 3 ger också behörighet)
  • Engelska 6
  • Matematik 3B eller 3C
  • Samhällskunskap 1B alternativt 1a1+1a2
  • Historia 1B alternativt 1a1+1a2
  • Moderna språk 3

Med detta menas just matte 3 och inte matte 1 eller 2. Så du är alltså behörig att söka om du uppfyller detta. Sedan måste du konkurrera med de andra sökande för att komma in och då kan ditt meritvärde/betygssnitt påverka om du kommer in eller inte. Läs mer om antagningen till Handelshögskolan här.