Vilken gymnasieinriktning passar om jag vill bli kriminolog?

19 apr 2019
Hejhej, jag har en fråga vilken linje ska man gå i om man vill bli kriminolog ska man läsa sam sam eller sam beteende?

22 apr 2019

Det är ingen stor skillnad på de olika inriktningarna. Det handlar om några få kurser som inte påverkar din behörighet för att bli kriminolog. Det viktiga är nämligen att du har grundläggande behörighet, Matte 2a/2b/2c och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Vilket du får från alla högskoleförberedande program utom Estetiska och Humanistiska.

Så du kan läsa vilka kurser som ingår i inriktningarna och sedan bestämma vilken du tror kommer intressera dig mest. Längst ner på den här sidan kan du läsa om vilka kurser som ingår i Samhällsvetenskapsprogrammet.