Sök utbildning 👉

Kan jag komma in på Optikerprogrammet?

15 apr 2019
Hej! Just nu pluggar mitt första år på gymnasiet och jag är intresserad av att läsa Optikerprogrammet på universitetet så jag undrar om jag ska ha högre betyg än bara E. I så fall, får jag söka utbildningen med betyg som E och D?

15 apr 2019

Du måste söka på antagningsstatistiken för den högskola/universitet som du vill gå Optikerprogrammet på. Det kan du göra på UHR.se bland annat. Du får söka utbildningen med hur låga betyg som helst så länge du uppnår behörigheten (Naturkunskap 2 och Matematik 2a / 2b / 2c). Men får att ha möjlighet att komma in bör du ligga nära den lägsta antagningspoängen.