Sök utbildning 👉

Kan betyg i moderna språk ersättas av modersmål?

14 apr 2019

Har 280p i merit och vill gå på ett gymnasium som kräver 290p men har inte modernaspråk så går på svensk/engelskan. Ifall jag börjar på modersmål och börjar på spanskan får F där och får t.ex. A i mitt modersmål byter den då ut mitt modernaspråk betyg till modersmålet?

15 apr 2019

När man söker till gymnasiet till används de 16 bästa betygen i slutbetyget från grundskolan för att räkna ut ett meritvärde.

Om du läst moderna språk får du lägga till det och alltså ha ett meritvärde som består av 17 ämnen. Om du valt att läsa något av de övriga språkvalen uppgår din maxpoäng till 320 poäng och 16 ämnen totalt. Man får bara lägga till det 17:e betyget om eleven läst moderna språk som språkval. Modersmål kan inte räknas som ett sjuttonde betyg, även om det kan läsas inom ramen för språkval. Här kan du läsa mer om hur betygen och meritvärdet fungerar: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/rakna-ut-meritvarde-7341.