Sök utbildning 👉

Hur många meritpoäng ger moderna språk?

14 apr 2019
Hej!
Om man efter examen 2017 (GY11), gör en prövning i moderna språk 4 utan att ha läst/prövat moderna språk 3, kan man då ändå tillgodoräkna sig 1 poäng meritpoäng för steg 4? Eller måste man ha de "underliggande" kurserna för att få meritpoäng för steg 4?

Vem kan jag vända mig för att få svar till kring hur hur antagningen räknar i slutändan?

//Tova

14 apr 2019

Hej Tova,

Det kan bli svårt att klara moderna språk 4 utan att ha läst moderna språk 3 men du kan göra så om du vill. Man kan få max 1,5 meritpoäng för meritkurser i moderna språk.I ett språk kan du få 0,5 meritpoäng för steg 3, steg 4 ger ytterligare 0,5 poäng och om steg 3 krävs för behörighet ger steg 4 1,0 meritpoäng. Så om moderna språk 3 krävs för det du vil söka så ger moderna språk 4 ett poäng. Du kan kontakta Antagning.se för vidare frågor om antagningsprocessen till högskolan.