👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur fungerar omvalet till gymnasiet?

11 apr 2019
Hej

Jag undrar över gymnasieomval. Jag har blivit preliminärt antagen till mitt första handsval. Men jag planerar på omval. Det jag undrar över är hur fungerar det med omval har jag samma chans att komma in somma alla andra fast dem sökte det i förstahandsval utan att gjort omval? Och sen undrade jag över om jag väljer till en annan skola som förstahandsval och inte kommer in där blir jag endå intagen på den skolan jag nu väljer att göra omval ifrån?

12 apr 2019

Omvalet är egentligen det "riktiga" valet (det slutgiltiga valet) medan den preliminära antagningen kan ses som bara ett "testval". Den preliminära antagningen påverkar alltså inte det slutgiltiga valet alls. Så man kan ändra sin ansökan som man vill under omvalsperioden. Du kommer inte att bli antagen på de skolor som du sökt till i den preliminära antagningen, det är alltså bara den slutgiltiga ansökan som räknas.