👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag ta studenten efter Individuellt alternativ?

10 apr 2019

11 apr 2019

Hej Lukas,

Introduktionsprogrammet är för dig som inte blivit godkänd i de grundskoleämnen som behövs för att kunna börja ett nationellt gymnasieprogram. IM-programmet leder i sig inte till en gymnasieexamen, utan du får ett studiebevis på vad du har genomfört och klarat av. Om du vill ha en gymnasieexamen måste du förbereda dig för ett nationellt gymnasieprogram, yrkesförberedande eller högskoleförberedande, och gå klart det med tillräckliga betyg.

Studierna på ett Introduktionsprogram planeras av gymnasieskolans huvudman. Huvudmannen sätter upp mål, syfte, längd och innehåll. På ett introduktionsprogram kan du anpassa studieplanen efter dina behov  tillsammans med läraren som tar fram en plan för din gymnasieutbildning.

Vill du bli behörig till Introduktionsprogrammet, Yrkesintroduktion, annan utbildning eller kunna etablera dig på arbetsmarknaden och börja söka jobb ska du gå Individuellt alternativ. Det är för dig som behöver en individuellt utformad studieplan som passar dina förutsättningar och syfte med studierna.

Det är viktigt att du pratar med din studie-och yrkesvägledare i din skola om du ska gå ett Introduktionsprogram så ni kan diskutera dina mål och göra upp en plan utifrån dem.