Kan jag byta till ett idrottsgymnasium?

08 apr 2019
Hejsan, jag är en 16 kille ifrån Dalarna som överväger att flytta ner och spela hockey med mölndal, vet du hur de fungerar att komma in då jag ska isåfall börja år två där. Jag har tidigare gått handels programmet. Det jag undrar är då hur det fungerar med att komma in och om det går att kombinera handelsprogrammet med hockeygymnasiet.

Mvh Malte

08 apr 2019

Hej Malte,

Ansökan till en idrottsutbildning ska både göras för uttagning i själva idrotten och sedan till det program på skolan vid vilket NIU-plats anordnas. För information om ansökan till idrottsuttagningen kontakta den skola som anordnar NIU-utbildningen. Idrottsuttagningen har egna ansökningstider och de görs innan ansökan till själva utbildningen/gymnasieprogrammet. Man söker normalt in från åk 1 till idrottsutbildningen och vilket program du kan gå beror på vilka program som skolan kan erbjuda.

Kontakta skolan så fort som möjligt så du kan få mer information.