Sök utbildning 👉

Krävs engelska för Estetiska programmet?

07 apr 2019
Kan man komma in på estetiska (bild) om man har inte läst engelska tidigare?

08 apr 2019

För att ha gymnasiebehörighet till ett krävs alltid godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik. Så du behöver engelska för att gå gymnasiet. Har du inte det är det Introduktionsprogrammet du ska söka till.

Det finns dock ett undantag för behörighet där eleven INTE har minst betyg E i Engelska. För att undantag ska gälla ska eleven inte ha haft möjlighet att delta i undervisningen i engelska under en betydande del av sin grundskoletid. Så därför så kan du få undantag från kravet på Engelska om detta gäller dig.Prata med din Studie-och yrkesvägledare om det.