Sök utbildning 👉

Har jag valt fel inriktning?

05 apr 2019
Hej!
Jag valde gymnasium nu i höst och ska börja nu efter jag slutat 9:an. Jag valde Samhällskunskap med inrikting media och kommunikation. Men jag tror att jag valt fel eftersom jag alltid har velat gått beteende och vill läsa vidare till psykolog. Men valde media för att det var enklare för mig med att skolan var närmare och jag slapp pendla och att skolan är finare.
Hur vet jag om jag valt fel och om jag ska byta? Vill gärna läsa vidare till psykolog inom kriminalvården eller socionom. Vad ska jag göra?

08 apr 2019

Det är bara några få kurser som skiljer inriktningarna på Samhällsprogrammet åt. Media och kommunikation innehåller dessutom precis som beteendeinriktningen en kurs i psykologi. För att bli behörig till psykologutbildningen på universitet/högskola krävs det grundläggande behörighet, Matte 2a/2b/2c och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Du får den behörigheten direkt av alla inriktningar på Samhällsprogrammet. Så du har inte valt fel med tanke på vad du vill göra efteråt. Du kan både bli psykolog och socionom efter den inriktnig som du har valt.