Sök utbildning 👉

Varför har kurserna ändrats när jag bytt gymnasieskola?

01 apr 2019
Det är så att jag har bytt gymnasium i 2an.
I 1an läste jag, historia 1b och Samhällskunskap 1b
Men nu på min nya skola har dom lagt in så det står att jag har läst historia 1a1/1a2 och samhällskunskap 1a1/ 1a2. Är det här rätt? Och motsvarar dom samma betydelse om jag ska söka högskola efter gymnasiet!

01 apr 2019

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig helt med din fråga utan din skola måste själva förklara vilka beslut som de har tagit. Om du har bytt program så kan det ju vara andra kurser du ska läsa och att du fått det du har läst innan tillgodoräknat (och omräknat till det nya programmet). Det borde ha gjorts när bytet genomfördes. Ta kontakt med din studie-och yrkesvägledare eller rektor så kan de förklara vilka tillgodoräkningar som gjorts. Kurserna motsvarar varandra så det påverkar inte din behörighet inför framtida studier.

Lycka till! /Peta, SYV