hur blir jag tandsköterska?

30 maj 2010
Hej!
Jag ska börja 9:an efter sommarlovet.
Jag undrar ifall man vill bli tandsköterska i framtiden, vilken linje ska man då gå i, hur många poäng ska man ha och hur länge läser man som tandsköterska?
Svara så fort ni kan.
Tack i förhand:)

Hej!

Det är bra att du är ute i så god tid. I vår Yrkesguide kan du läsa mer om yrket Tandsköterska och få förslag på vad du ska läsa för att nå dit. Naturvetenskapsprogrammet , Omvårdnadsprogrammet och Samhällsvetenskapsprogrammet är tre förslag på nationella utbildnignar som ger dig en bra start.

Via dessa länkar kan du läsa om vilka ämnen som ingår i respektive program och hitta gymnasieskolor som erbjuder dessa program. till varje utbildning kan du också göra en intresseanmälan för att få hem mer information om programmet.

Ämnen på NV

Ämnen på OP

Ämnen på SP

Vad du borde ta reda på är vilken behörighet du måste ha för att kunna söka till studier efter gymnasiet. På vissa vidareutbildnignar behöver du grundläggande behörighet medan andra kräver att du har yrkeserfarenhet. Här kan du läsa mer om olika eftergymnasiala utbildningar för att bli tandsköterska.

Lycka till i ditt gymnasieval!

Med vänliga hälsningar
Linda på Gymnasium.se