👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur höga betyg krävs för högskolan?

25 mar 2019
Hej, jag hade tänkt mig att gå på Ekonomiprogrammet. Jag har en fråga om högskoleutbildningen bara, om jag får godkänt i alla ämnen alltså lägst (E) när jag går på ekonomiprogrammet kommer jag fortfarande ha en chans att gå på högskola eller måste jag ligga runt betyget (C) och över?

26 mar 2019

Precis som till gymnasiet så styrs antagningen till högskolan av dina betyg och de olika högskoleprogrammen kommer att kräva olika betygssnitt/meritvärden eftersom de är olika populära. Du måste alltså titta på antagningsstatistiken för de högskoleprogram och kurser som du är intresserad av. Det kan man göra på bland annat UHR.se.