👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur ska jag välja mellan två gymnasieprogram?

25 mar 2019
Hej!
Jag är osäker mellan sambeteende och ekonomi inriktningarna. Vad ska jag göra? Hur vet jag om vilket program som är bäst för mig?

26 mar 2019

Jag förstår att det kan vara svårt att välja! Men tänk på att det inte är jättestor skillnad mellan dessa program. Du kan titta på programmens "programstrukturer" längst ner på dessa sidor:

Samhällsprogrammets programstruktur

Ekonomiprogrammets programstruktur

Där ser du exakt vilka kurser som ingår i programmen och vad som skiljer dem åt. Vill du jämföra behörigheterna man får från dessa program kan du kolla här: http://www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/2.323/behorighetsvisaren-1.3591.

Fundera på vilka kurser du tycker låter mest intressanta och vilka behörigheter till högskoleutbildningar som du helst vill ha. Då borde det vara lättare att välja. Tänk på att om det är någon kurs som du saknar på ett av programmen går det ofta att välja till den kursen i sitt individuella val.

Lycka till med valet! /Petra,SYV