Sök utbildning 👉

Hur fungerar antagningsprov?

23 mar 2019

har en allmän fråga om de gymnasier som har inträdesprov, jag trodde att inträdesprovet syftade till att fristående från betygen bedöma elevens kunskaper/färdigheter/talang för sökt gymnasieval.

Dessutom undrar jag om det verkligen är färdigheter man verkligen bedömer, ibland får jag en känsla av att skolarna bedriver en form av "plocka russinen ur kakan" och styr med poängen vilka elever de vill ha in. Undrar om detta är något som du känner till? De som bedömer eleven också sitter med elevens betyg när de ska ge poäng på färdigheterna. Är detta något som diskuterats, ska det vara så och i så fall anses det vara ett problem?

Jesper

25 mar 2019

Hej Jesper,

Intagningsprov/antagningsprov finns på flera olika typer av utbildningar men det vanliga är att de tillämpas för estetiska inriktningar, idrottsutbildningar och internationella skolor. Skolan ska använda prov som kompletterande urval av de sökande för att säkerställa att de elever som blir antagna till utbildningen har särskilda färdigheter inom det område de söker.

Den provpoäng man får från antagningsproven läggs ihop med betygspoängen och det är den sammanlagda poängen som avgör om man kommer in. Skolorna sköter oftast inte antagningen utan det gör kommunens antagningskansli (gymnasieantagningen) så de sitter inte och tittar på betygen (de har inte tillgång till dem). Utan de sköter bara själva antagningsproven och rapporterar in resultatet av det till gymnasieantagningen i kommunen som sammanställer den slutliga poängen.