Kan jag bli läkare efter vård-och omsorg?

30 jan 2019
hej!
jag går i nian och ska söka till gymnasiet snart men är osäker på vilket program jag ska ta om jag vill bli läkare. jag tycker att det är roligt om jag tar vård och omsorg programmet men vissa säger att man ska ta Naturvetenskap programmet om man ska bli läkare men jag kommer ha svårt med det. har du nått tips på vilket program jag ska söka till om jag vill bli läkare.
tack!

31 jan 2019

Om du vill bli läkare så är det Naturvetenskapsprogrammet med natur inriktning som kan ge dig den behörigheten. Behörigheten för Läkarprogrammet är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4 och det kommer du inte att få från Vård-och omsorgsprogrammet.

Men vill du ändå välja Vård-och omsorgsprogrammet så kan du, om du sedan vill bli läkare, läsa in behörigheten på Komvux efter gymnasiet.