Kan jag ta bort moderna språk om jag har individuellt anpassat program?

30 jan 2019
Går Samhällsprogrammet och vill byta ut B-språket mot något annat. Syv på min skola säger att det inte går ens inom ramen för individuellt anpassat program eftersom det endast är aktuellt om man byter program helt och hållet. Stämmer det?

Tina

31 jan 2019

Hej Tina,

Moderna språk ingår i Samhällsprogrammet och går inte att ta bort. Om det finns särskilda skäl får en elevs utbildning på ett nationellt program avvika från vad som annars gäller för programmet. För att rektorn ska kunna besluta om att en elevs utbildning får avvika från vad som annars gäller, genom att byta ut kurser, gäller följande:

1. Beslut om att ta bort en kurs måste fattas innan eleven har påbörjat kursen.
  2. Elevens utbildning som helhet måste kunna hänföras till ett nationellt program.
  3. Kraven för examen från det aktuella programmet måste kunna uppfyllas.
  4. Beslutet måste fattas före utgången av det andra läsåret

(Skolverket)

Vad som krävs för att utbildningen ska kunna hänföras till ett nationellt program är en bedömning som rektorn får göra. Det gäller även de "särskilda skäl" som man ska ha för att få ta bort ett obligatoriskt ämne. Prata alltså med din rektor om du vill ha en bedömning av detta.