Kan jag bli läkare efter ett basår?

27 jan 2019
Hej! Jag är 15 år och nu är det dags för mig att välja gymasielinje. Jag har väldigt stor ångest över vad jag ska välja. Mina frågor till er är:

1. Om jag vill bli barnläkare men väljer att gå samhäll hur många basår måste jag sedan gå för att få med kurserna man behöver till högskolan?

2. I högskolan vilka ämnen läser man mest då?

3. Har A i nästan alla ämnen förutom kemi (C), Fysik (B) & matte (C) och undrar om man kämpar tror du att jag skulle kunna gå ut gymasniet med A i matte?

Tacksam för svar! ❣️

28 jan 2019

1. Man kan då gå ett naturvetenskapligt basår (1 år) för att få behörigheten.

2. Om du vill bli barnläkare läser du Läkarprogrammet på högskolan. Där får du läsa kurser av relevans för läkaryrket. Några exempel på ämnen är cellbiologi, neurobiologi och autonomi.

3. Ja, det tror jag säkert att du kan. Prata med din lärare i dessa ämnen om du vill ha tips på hur du kan förbättra dig.