Kan man söka i den preliminära gymnasieantagningen med f i matte?

27 jan 2019
Hejsan!
Jag har en fråga ang min son som fick F i matte på höstterminens betyg. Snart är det sista ansökningen för gymnasiet, första ansökningen. Kan han söka nu på sitt betyg även om han inte är godkänd i matten?
Han har stora förutsättningar att bli godkänd i slutbetyget.

Med vänlig hälsning, Malin

28 jan 2019

Hej Malin,

Han kan söka i det preliminära valet (som ni egentligen kan se på som ett testval för att man ska kunna se hur man ligger till). Hans resultat kommer ju bli att han är obehörig till de utbildningar han söker eftersom han inte har matte. Men han kommer att kunna se vad som blir den preliminära lägsta antagningspoängen till de program han söker vilket kan hjälpa honom att se om hans val är realistiska (genom att jämföra dessa med hans egen meritpoäng). Det är ju den slutgiltiga antagningen som görs på vårbetyget som är den avgörande ("riktiga") antagningen så han har tid på sig att bli behörig.

Lycka till!