När kan jag gå Komvux?

26 jan 2019
hej

jag har en viktigt fråga
nu går jag på vår och omsorgs program, i årskurs 3. OBS, kommer inte blir godkänd på alla amnänen så kommer läser fjärde år, men får jag går till komvux och läsa natur eller samhällsprogram medan har jag inte min usk examen?

en fråga till får jag byta från vård och omsorg till naturprogram eller samhällsprogram på komvux och läsa vidare till kemist eller apotekare?

hoppas att ni svarar på mig.

mvh
shahad

27 jan 2019

Hej Shahad ,

Man får läsa på Komvux när man är över 20 år eller när man har tagit sin gymnasieexamen. Så du kommer att få vänta tills dess med Komvux (om du inte är över 20). När du sedan kommer till Komvux kan du läsa till alla kurser du behöver för att sedan bli apotekare eller kemist. Men du kan redan nu gå till din studie-och yrkesvägledare i skolan och berätta vad du har för mål så kan hen hjälpa dig att se om du kan lägga till nånting av det som krävs redan nu.