Vad innebär ekonomisk profil?

24 jan 2019
Vad är skillnaden mellan linjen ekonomi och samhäll vs. Samhälls och ekonomisk profil? Kommer man kunna söka till högskolan? Måste jag gå ut med toppbetyg för att ens komma in på högstadiet? Blir jag mindre attraktiv på arbetsmarknaden? Kan jag utbilda mig till det som en sam och ek student kan (som går linjen och inte profilen)? Skulle vara jättetacksam om du kunde kolla lite på just dessa profiler (ekonomi och management & samhäll) på Sveriges ridgymnasium och berätta lite om vad som är det positiva om att välja någon av dehär profilerna och det negativa.
Mvh//
Fundersam tonåring

25 jan 2019

Både dessa inriktingar är specialprofiler och hör inte till de vanliga inriktningarna. Därför behöver du kolla med skolan som har dessa inriktingar vad det innebär. Fråga efter deras programplan så ser du exakt vilka kurser som ingår och hur programmet är upplagt. Då blir det lätt att jämföra de två. Du kan även fråga skolan om behörigheterna till högskolan. Ta gärna kontakt med skolans SYV så kan du säkert få lite klarhet i programmen. Eftersom programmen inte hör till de vanliga är det bäst att kontakta skolan direkt för att få veta mer om dem.