Vad är riskerna med skolk?

22 jan 2019
Min son har mycket frånvaro i skolan i årskurs 2. Skriver bra på proven och är väl godkänd än så länge i alla ämnen. Finns det en risk att han får gå om årskursen pga högt frånvaro?

22 jan 2019

Om du är borta från skolan utan giltig anledning, räknas det som skolk. Då kan du bli av med studiebidraget så det kan vara bra att hålla koll på det om man vill behålla sitt CSN.

Det är skolan som bedömer vad som räknas som skolk och det är rektorn som bestämmer om det finns anledning att gå om skolan. Men det vanligaste om man är borta för mycket är inte att man får gå om utan att blir utskriven ur skolan. Så det är viktigt att ni tar upp frågan med rektorn så ni vet var han står just nu och sedan bör skolan koppla in elevhälsoteamet eller kurator om det är något som gör att din son inte trivs i skolan.