kan jag välja flera gymnasieprogram i min ansökan?

21 jan 2019
Hej, jag undrar över linje jag ska välja. Jag menar att kan jag välja flera olika linjer när jag söker gymnasium eller är det bara en som gäller?
Tack på förhand

22 jan 2019

Ja, du kan välja flera olika och du kan ha hur många val som helst i din ansökan. Du kommer bara dock att komma in på ett av valen slutligen och därför är dte viktigt med rangordningen. När du fyller i din ansökan till gymnasiet måste du rangordna de olika valalternativen. Alltså, det du vill läsa först sätter du som alternativ ett, det du näst helst vill komma in på som alternativ två och så vidare.

Om du kommer in på ditt förstahandsval stryks de andra valen du gjort och kommer du in på ditt andrahandsval sätts du automatiskt som reserv på ditt förstahandsval och de val du rangordnat lägre stryks då.