Kan jag gå collage i USA efter gymnasiet?

21 jan 2019
Hej! Jag gick om mitt första år på gymnasiet p.g.a byte av linje. Detta kommer innebära totalt 4 år som jag har studerat på gymnasiet. Nu är det så att jag är intresserad av att plugga utomlands i USA på college. Till detta kommer jag nog behöva få ta studiemedel/skolpeng m.m. Frågan är då om jag i USA skulle bli godkänd att gå college även fast jag avslutat 4 år på gymnasiet i Sverige? Och skulle jag bli beviljad ett studiemedel i Sverige?

Tack!

22 jan 2019

Skillnaden på termerna ”College” och ”University” är att på College kan man endast studera fyra år och ta en kandidatexamen medan på ett University kan man ta både en kandidatexamen och en master, samt bedriva forskarstudier. Förkunskapskrav för kandidatstudier på College USA varierar bland Colleges men om du har en gymnasieexamen så har du i regel behörighet. Läs mer om det amerikanska skolsystemet här: http://sweamfo.se/information/studera-i-usa/det-amerikanska-studiesystemet/.

För att veta om du kan få studiemedel måste du kontakta CSN.