Kommer man att komma in på gymnasiet?

19 jan 2019

Jag har räknat ut min sons meritvärde som han har just nu i årskurs 8.
Har försökt räkna på vilka ämnen som han behöver höja och det är ju alla för
att komma in på tekniskt program.
Han har just nu meritvärde 215.
meritvärde just nu på rudbeck och tekniska ligger på 275. (vet att det kan förändras senare när
min son skall söka) Han har ju även tre terminer på sig att höja men han kanske inte kommer
att kunna är jag rädd..
Om han fortfarande ligger på 215 vt i årskurs 9 kommer han då att ha en chans att komma in
på något program överhuvudtaget tror du?

Hälsningar Johanna

21 jan 2019

Hej Johanna,

Den lägsta antagningspoängen varierar mycket mellan skolor, orter och program så någonstans kan ni nog vara säkra på att han kommer in. Om han vill komma in just på de skolor som du skrev så behöver han höja men han kan inte göra mer än sitt bästa. Om han inte kan höja så mycket som behövs får ni fundera på andra alternativ. Kan han tänka sig gå programmet i en skola längre bort där antagningspoängen är lägre? Eller kan han tänka sig gå ett annat program och sedan komplettera på Komvux eller genom Tekniskt basår om hans mål är att läsa teknik på högskolenivå?

Prata gärna med lärarna om vad som krävs för att höja betygen och börja gärna med ämnen där han ligger som lägst.