Hur ska jag göra för att begära ut andras betyg från skolan?

14 jan 2019
Jag har försökt få ut hela min klass betyg från skolan men de har nekat efterfrågan. Detta ska vara möjligt då betyg är en offentlig handling. Hur ska jag nu gå till väga för att använda mina rättigheter?

15 jan 2019

Betyg är offentliga handlingar. De ska alltså lämnas ut så länge det inte föreligger sekretess. I normalfallet gör det inte det och då ska handlingarna ska lämnas ut. I nuläget omfattas friskolor i regel inte av offentlighetsprincipen så om du går på en friskola så kan du inte begära ut betygen.

Går du i en kommunal skola och nekas att få ut betyg så kan du överklaga detta samt JO- anmäla skolan. För att överklaga så kan du begära att skolan ger dig beslutet att inte lämna ut betygen i skrift. På det skriftliga beslutet ska det framgå hur du ska göra för att överklaga beslutet.