Hur kan man komplettera högskolebehörigheter?

11 jan 2019
Hej!
Jag ska välja gymnasium detta år och är väldigt osäker. Jag undrar om det är möjligt att läsa vidare inom arkitektur efter att man har gått ekonomiprogrammet? Vet att man behöver lägga till endel kurser för att få behörighet, men jag undrar vilka? Måste man lägga till dessa kurser under tiden man går på gymnasiet eller kan man läsa dem efter gymnasiet?

13 jan 2019

Om du vill bli arkitekt kan du efter gymnasiet välja att läsa ett renodlat arkitektprogram, ett civilingenjörsprogram med inriktning mot arkitektur eller ett byggnadsingenjörsprogram med inriktning mot arkitektur. Beroende på utbildning kan kraven variera så kom ihåg att du måste kolla med respektive högskola/universitet som du vill gå på! Men här är ett exempel: för arkitektutbildningen på KTH i Stockholm, Chalmers i Göteborg, Lund och UMA i Umeå är behörighetskraven: Matematik 3b alternativt 3 c, Samhällskunskap 1 b alternativt 1a1+1a2, Naturkunskap 2 (kan ersättas med Kemi 1 samt Fysik 1).

Så länge du får dessa kurser med dig så spelar det ingen roll vilket program du går men för att vara säker på att du kan läsa dessa kurser i gymnasiet så måste du kolla att skolan du söker till kan erbjuda dig dessa som tillval och utökade kurser. Om du inte vill eller inte hinner läsa alla kurser på gymnasiet så kan du läsa dem på Komvux/vuxenutbildningen efteråt.