Kan jag byta gymnasium?

08 jan 2019
Tjena!
Jag bor just nu i en komun och pendlar till en annan varje dag för att gå i skola. Jag har inget problem med varken skolan i sig eller dom som jag går i klassen med i grunden men jag har börjat få extrem stress av allt med skolan och att jag inte riktigt passar in i klassen tycker jag, sammt att jag tror att jag valt almänt fel, jag trivs mycket bättre i min hem stad också och inte alls i den staden min nuvarande skola som jag pendlar till ligger i. Jag går ettan och är på minandra termin, jag undrar om det går att byta till samma program fast i min hemkomun mitt i terminen.
// Tack för svar :)

09 jan 2019

Hejsan,

Om du absolut inte trivs på din gymnasieskola eller i din gymnasieklass bör du kontakta en skolsköterska, kurator, rektor eller någon annan lärare på skolan. De är till för att hjälpa dig så att du trivs på skolan och känner dig trygg. Till att börja med ska de hjälpa så att du trivs och mår bra så du kan gå kvar i din gymnasieskola och i din gymnasieklass. Om detta inte fungerar bör du prata med din rektor eller studie- och yrkesvägledare för att få byta gymnasieklass eller skola. Gör det så snart du kan så ordnar det sig!