Flera frågor om gymnasiet och högskolan

08 jan 2019

Hej!

Jag har en dotter som ska börja gymnasiet till hösten, jag har några frågor angående detta och hoppas få höra era tankar och förslag.

1. Om man söker ett gymnasium som har höga intagningspoäng så kan man anta att många elever där har höga betyg och studerar hårt. Kan det vara lättare att få höga betyg inför universitet på ett mer normalt gymnasium jämfört med ett sådant elitgymnasium? Är det allmänt vedertaget att barn har det tuffare och känner mer stress i ett sådant gymnasium?

2. När man söker universitet, bör man fokusera på intresse eller studera för ett jobb som ger bra lön?

3. När man är så ung är det jättesvårt att veta nåt om vilket jobb man är intresserad av. Hur ska man veta vad man vill göra i framtiden?

4. Hon är intresserad av Naturvetenskap, målning och musik. Hon är verkar inte intresserad av tex IT eller ingenjörsyrken. Hur är det att jobba som läkare i Sverige? Tufft och stressigt? Hon har haft praktik på sjukhus i två veckor sedan och verkar vara intresserad.

5. Efter gymnasiet kommer universitet. Det finns så många universitet och så många utbildningar, hur gör man rätt val, vad bör man tänka på inför det?

6.Världens ledande universitet är mestadels i USA och Storbritannien, rekommenderar du att låta barn lämna Sverige och istället ansöka om ett amerikanskt eller brittiskt universitet om man siktar riktigt högt inför framtiden?Om en svensk student studerar i Sverige, hur kan landet hjälpa ekonomin? Om universitetet är i Förenta staterna eller Förenade kungariket, hur kan landet hjälpa ekonomin? Vad behöver svenska studenter erbjuda om de vill ansöka om studier i USA eller Storbritannien? Till exempel SAT betyg?

7. Hon vill ha Natur som huvudlinje i gymnasiet men är också intresserad av att kombinera det med Musik. Vilken av följande gymnasier anser du vara bra om man gör den kombinationen?

A. Kungsh gy /Sthlms

B. Viktor Rydberg gy /Odenplan.

C. Norra Real /Sthlms

D. Enskilda gy /Sthlms

E. Södra Latins gy/Södermalm, Sthlms

F. Östra Reals gy/sthlms

G. Anna Whitlocks gy/sthlms

H. Sjölins gy/Södermalm, Sthlms

I. Internationella Engelska gy/Södermalm, Sthlms

09 jan 2019

1. Betyg bygger på individens kunskaper och är oberoende av vad andra elever presterar. Läraren får inte sätta högre betyg på någon bara för att andra i klassen presterar sämre eller tvärtom. Sedan kan det vara så att det inte alltid fungerar så i praktiken men betygsinflation (betygen blir allt högre utan att det har täckning i att de faktiska kunskaperna har ökat) kan beror på flera saker. Forskningen har inte kunnat ge några tydliga slutsatser på området och jag kan inte hitta någon forskning som skulle tyda på att gymnasier med lägre antagnings poäng ger ut "enklare" betyg eller att gymnasier med högre antagnings poäng gör det svårare för eleverna att få höga betyg.

I teorin ska det inte vara skillnad eftersom det inte skulle vara professionellt av lärare att relatera betygssättningen till andra elever. Det finns andra betygskriterier för läraren att förhålla sig till. Om det är så i praktiken går inte att svara på men troligtvis finns det skolor och lärare som avviker från praxis. Jag tror dock att det kan vara bra om man inte väljer skola efter spekulationer om att det skulle vara lättare att få bra betyg om man gick på en skola med lägre antagningspoäng. Troligare är att det blir lättare att få bra betyg om man går ett program man gillar på en skola man verkligen trivs på. Innebär trivsel för din dotter att hon går på en skola där de andra eleverna ligger över, under eller ungefär på samma nivå som henne?

2. Det är en personlig preferens om man vill prioritera hög lön eller intresse högst. En bra balans bland de båda hade kanske varit optimalt? Då behöver din dotter fundera på om något av hennes intresseområden kan leda till ett jobb med en lön som hon är nöjd med.

3. Man kan inte veta vad man vill göra i framtiden. Man kan bara veta vad man vill göra just nu. Det viktiga är att man gör nånting. Att saker förändras under tidens gång är något som man får räkna med och som man ska se som möjligheter och inte som misslyckanden.

4. Enligt Arbetsmiljöverket så är det ofta stressigt och psykiskt påfrestande att arbeta som läkare. Det kan naturligtvis variera beroende på inriktning och arbetsplats. Det kan vara bra att fundera på sin egen stresstålighet och hur man skulle trivas i en viss arbetsmiljö. Att hon har haft praktik är jättebra. Är det något hon oroar sig för kan hon ju fråga kollegor om det på sina praktikplaster. Kanske har de tips på mindre stressiga områden i vården?

5. Ja, det finns många val och många olika sätt att ta beslut. Här finns en guide till högskolevalet: http://allastudier.se/tips-o-fakta/2450-guide-s%C3%A5-v%C3%A4ljer-du-r%C3%A4tt-till-h%C3%B6gskolan/. Men det kan vara en idé att ta en sak i taget och välja gymnasium först och ta sig tid att utveckla sina talanger och intressen innan man funderar på högskolan.

6. Att studera utomlands är absolut ett alternativ och ett måste om man vill gå en ivy-legue skola. Men det är väldigt individuellt hur man påverkas av att flytta utomlands i ung ålder. För en del är det svårt och för andra kommer det naturligt. Det måste vara ett beslut som kommer inifrån person själv. Oavsett om man studerar i Sverige eller någon annanstans så har man möjlighet att få CSN. Det finns info om här: https://www.csn.se/.

7. Vi på Gymnasium.se kan inte rekommendera skolor på det sättet. Valet är helt upp till eleven själv.