Kan jag bli pilot efter Flygteknikprogrammet?

23 dec 2018
Hej jag går i åttan nu och undrar om jag hade gått på flygteknikprogrammet i en av skolorna ute i Sverige hade jag senare kunnat bli en pilot? Hade det underlättat för mig mer än om jag hade gått på ett vanligt program?
Jag bor förresten i Helsingborg, Skåne så hade jag klarat av att flytta så långt bort när jag bara är 16?

MVH
Sumaiyyah

25 dec 2018

Hej Sumaiyyah,

Det finns flera olika typer av piloter till exempel trafikpilot, helikopterpilot och stridspilot. Det kan vara bra att fundera på vilken utbildning till pilot som du vill gå och kolla upp vad som är behörighetskraven för just den utbildningen. Det kan du göra genom att söka på pilot på söksidan Studentum.se.

För att bli antagen krävs vanligtvis grundläggande behörighet för högskolestudier samt godkänt betyg i Fysik 1a, Matematik 2b och Engelska 6. Så länge du får med dig dessa kurser spelar det ingen roll vilket program du går men Teknikprogrammet eller Naturvetenskapsprogrammet har alla dessa kurser utan att du behöver lägga till något.

Flygteknik är en yrkesutbildning till flygmekaniker, flygtekniker eller flygplansmontör. Det är alltså inte en utbildning som förbereder för pilotyrket. Om du vill flytta eller inte inför gymnasiet måste du fundera på själv. En del tycker att det är lätt medan andra tycker att det är svårt att flytta.