Höga preliminära betygspoäng

15 dec 2018
Hej!
Tittade på antagningspoängen från förra året (PREMILINÄRT) och såg då att vissa skolor hade jättehöga antagningspoäng på den premilinära antagningen. Hur kan de ha det när bara man bara läser ett begränasat antal ämnen under HT..? Man läser ju inte alla ämnen. På min skola kan man som mest få 240 poäng men på vissa var det 284..?

17 dec 2018

Meritpoängen som man söker till gymnasiet med är baserat på dina 16 eller 17 bästa betyg från högstadiet, där betygen räknas om till siffror. Det är den slutgiltiga antagningen som baseras på slutbetygen som är den antagning man kommer in på. Den preliminära spelar alltså ingen roll, mer än att du kan se ungefär vad meritpoängen skulle kunna bli. Olika skolor kan ju ha lite olika upplägg men slutbetyget och den "riktiga" antagningen baseras på samma kurser. Så kolla hellre på den slutgiltiga poängen när du kollar på antagningsstatistik.