vad ska jag välja?

14 dec 2018
Hej
Jag går i 8an just nu men funderar på gymnasiet och vad som kommer att hända efter det.
Jag har varit på öppet hus två gånger och tittat på olika program men jag har inte blivit säker på vad jag ska välja än.
Mina favoritämne är matte, NO och språk och när jag var på besök i gymnasiet så sa de till mig att naturprogrammet är det som passar mig bäst utifrån mina intresse och tankar.
Det jag funderar på är att om jag kommer att klara det för det är mycket plugg och sedan tänkte jag fråga om man kan få extra hjälp med tex matte?

14 dec 2018

Vad bra att du funderar på ditt gymnasieval i god tid! Tyvärr så kan man inte veta hur man kommer att klara ett gymnasieprogram innan man har testat så man kommer nog få känna lite osäkerhet. Du behöver inte det stoppa dig om du vill välja natur. Om du är intresserad och motiverad så är det en bra grund. Extra anpassningar och särskilt stöd ska skolan ge de elever som har svårt att uppfylla kunskapskraven. Så det kan man få om man har väldigt svårt med ett ämne.

Ett tips är att du är "elev för en dag" på Naturvetenskapsprogrammet så får du känna efter hur det känns. Elev för en dag innebär att man får vara med en klass under en hel dag. Fråga skolorna du är intresserad av om du kan få göra det.