Kan jag skjuta upp gymnasiet?

12 dec 2018
Hej
jag är 18 år gammal och läser första året i gymnasium men jag känner mig att jag är inte beredd
och jag vill börja gymnasium nästa år.
får jag börja gymnasium nästa år om jag slutar gymnasium nu?

13 dec 2018

För de flesta gäller att man får börja i gymnasieskolan, senast vårterminen det år man fyller 20 år.  Asylsökande ungdomar har endast rätt till utbildning i gymnasieskola om utbildningen påbörjats innan de har fyllt 18 år. Om du hoppar av måste du fundera på hur du ska bli redo att börja gymnasiet. Om du redan har gått ut grundskolan så kan du ju inte gå tillbaka till den. Är du inte godkänd i alla ämnen? Då kanske du kan gå ett introduktionsprogram. Vad är det som gör att du inte är redo? Ta kontakt med Studie-och yrkesvägledaren i din skola så att ni kan diskutera vilka lösningar som finns för att du ska känna dig redo.