Ska jag byta gymnasieprogram?

10 dec 2018
Hej, jag behöver ganska snabb hjälp då jag gått vård och omsorg till höstlovet men sen bytt till sam och nu funderar på att bytta till handel, det är så här att jag bytte till sam för att jag inte trivdes med linjen och sam gav mig dem möjligheterna jag behövde sen i framtiden men nu har jag gått där ca 3 veckor och jag känner att det kanske är fel då jag vet att det blur mer plugg i 2 an och jag är inte alltid så bra på alla ämnen vilket gör det litte svårt jag ligger ett halvår efter i spanskan och saknar de gamla lärarna på min skola där jag gick vård jag har pratat litte med dem o dem kan släppa in mig på deras yrkesförbredande handells program men saken är den att jag inte vill jobba inom handel men skolan blir lättare för mig om jag väljer det och jag får bra lärare. Men om jag går habdel kommer jag behöva ha 50% apl vilket jag redan nu har ångest övet och jag vill igentligen bara gå handel för att det är på just den skolan och för att skolan blir änklare men jag kommer då behlva lässa till natur 2 efter att jag gått ut gymnasiet och jag vet inte nu om jag ska välja att gå kvar sam men ha det tufft i skolan och med lärare ( behöver då ksk också sluta på gymnastik vilket jag äkskar att hålla på med) eller gå handel och tycka aplen ä jobbig men ha det kättare i skolan och behöva lässa till ???
Jag måste glra valet så snabbt som möjligt nu och behlver verkligen hjälp.

11 dec 2018

Du behöver gå och prata med din studie-och yrkesvägledare i din nuvarande skola. Om du ska göra ett bra val så behöver du vara klar över vilka konsekvenser varje alternativ får. Sedan kanske det finns andra alternativ som du inte har tänkt på. Du behöver hjälp av din skolas SYV med detta.