Vad krävs för högskolan?

09 dec 2018

Jag undrar om jag kan gå i samma högskola om jag går ett ekonomi program eller om jag går idrottsutbildningen och lägger till engelska i mitt individuella val. Jag undra även om man får en speciell behörighet att ta med sig till högskolan om man går ekonomiprogrammet.

Mvh Dominic

09 dec 2018

Hej Dominic,

Du behöver fundera på vilket program eller vilka kurser som du vill läsa på högskolan. Alla kurser och program har olika behörigheter men alla kräver grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har:

• Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

Många universitets- och högskoleutbildningar kräver mer än grundläggande behörighet. På vissa Naturvetenskapliga högskoleutbildningar kan till exempel specifika kurser i Biologi, Kemi eller Fysik behövas. Om du redan vet vad du vill bli kan du prata med din SYV för att se vilka ämnen du behöver läsa för att få behörighet till rätt utbildning. Var noga med att kolla upp om din blivande gymnasieskola kan erbjuda dig dessa kurser.

Längst ner på den här sidan kan du se vilka kurser som Ekonomiprogrammet ger: https://www.gymnasium.se/sok/ekonomiprogrammet. För Idrottsutbildningen beror det på om det är ett idrottsprogram som ska kombineras med ett annat program eller om det är någon annan typ av idrottsutbildning du vill gå. Kolla med skolan vilka kurser du får genom det programmet.