Är det svårare att få bra betyg på en skola med höga intagningspoäng ?

05 dec 2018
Hej!
Är det svårare att få bra betyg på en populär skola med höga intagningspoäng än en skola med lägre intagningspoäng?

Jag har för tillfället 312.5 i merit och är därför orolig att kraven för motsvarande betyg, allra helst bättre blir svårt att uppnå på en skola där majoriteten av eleverna gått ut grundskolan med motsvarande betyg. Självklart är jag beredd på mycket plugg och att man måste uppnå alla kriterierna för de högsta betygen, men lärarna kan ju ändå tänkas tämja på kraven till snäppet svårare på en sådan skola. Det är kanske inte så troligt att läraren sätter A på alla sina elever trots att de på andra skolor skulle uppnått betyget.

Tacksam för svar!

06 dec 2018

Det är en fråga som inte är helt okomplicerad. I teorin så är det ingen skillnad i betygssättningen mellan en populär skola med höga intagningspoäng och en skola med lägre intagningspoäng. Lärare ger betyg utefter fasta kriterier och inte utifrån vad andra personer i samma klass presterar. Men hur det fungerar i praktiken kan man inte vara helt säker på. Det finns ingen forskning (mig veterligen) som stöder tanken att det skulle vara svårare att få högre betyg på en populärare skola, men man kan ju inte vara helt säker på att det inte finns skolor och lärare där det fungerar så. Med tanke på att man bara kan spekulera om detta så är det troligtvis inte ett bra kriterium att basera sitt skolval på. Så du ska kanske prioritera andra saker högre när du väljer som till exempel hur du tror att du kommer att trivas på skolan. Men om du är orolig för detta tycker jag att du ska fråga skolorna du är intresserad av hur de tänker kring detta.