Måste jag läsa IM innan jag får börja gymnasiet?

30 nov 2018
Hej! Det är så att , jag har F i engelska och i matte. Jag kanske får godkänt till slutbetyg i nian. Men ifall jag inte får det, kan inte jag få extra lektioner medans jag går på den linjen som jag vill gå på. istället för att läsa 1 år på introduktionsprogram o sen börja med den program jag vill?

03 dec 2018

För att ha gymnasiebehörighet krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik. Du behöver alltså matte och engelska för att kunna söka till ett nationellt gymnasieprogram. Därför så ska du söka till Introduktionsprogrammet.

På IM-programmet får man en individuell studieplan. En del läser bara de ämnen man behöver till man blir behörig och börjar sedan år 1 på gymnasiet. Andra läser kurser från gymnasiet redan på IM-programmet och blir på det sättet inte försenade utan kan fortsätta på år 2 på de gymnasieprogram de går i kombination med IM. Prata med din studie-och yrkesvägledare i skolan så du får veta vad som kommer gälla för dig.