Vilka kurser ingår i Naturvetenskapsprogrammet?

29 nov 2018
Hej!
Jag heter Ellen och jag går i 9:an.
Jag ska snart välja till gymnasiet och jag är helt säker på att naturvetenskapsprogrammet är det enda programmet som passar mig. Jag vet att man läser kurser i kemi, fysik, biologi och matematik under alla tre åren, men jag är osäker på vilka andra ämnen som jag läser och hur mycket jag läser av dem.
Är det till exempel så att man bara läser en kurs i idrott och hälsa? Kan man avsluta idrottskursen sedan? Jag tycker inte om idrott och därför är det ett ämne jag helts vill slippa, även om jag vet att det är obligatoriskt.
Hur är det förresten med övriga ämnen, som exempelvis engelska, historia, religion, samhällskunskap? Kommer jag bara att läsa dessa kurser under något/några år och inte under alla tre åren?
Tacksam för svar!

30 nov 2018

Hej Ellen,

Om du kollar längst ner på den här sidan så ser du alla kurser som ingår i Naturvetenskapsprogrammet: https://www.gymnasium.se/sok/naturvetenskapsprogrammet. Under rubriken "programstruktur" ser du först vilka kurser som är gemensamma för alla inriktningar på programmet och sedan ser du vilka kurser som är specifika för inriktningarna under rubriken "Inriktningar 300-400 p". Det finns bara en kurs som är obligatorisk i Idrott och Hälsa så du behöver inte ha mer idrott än så. Oavsett vilken skola du går på kommer du att läsa samma kurser som du kan se på länken men hur skolan har lagt upp det kan variera. En skola kanske har kanske till exempel lagt all religion under första året medan en annan har spritt ut det lite mer. Men det är fortfarande lika mycket man läser.