Kan man bli läkare om man har dåliga betyg i matte?

27 nov 2018
fast om man vill bli läkare och man har låg betyg på matte kan man bli läkare då

28 nov 2018

Antagningspoängen för läkarprogrammet kan se olika ut beroende på var i Sverige du studerar men oftast ligger det mellan 21,5-22,5 poäng och det är hög konkurrens för platserna till läkarprogrammet. För att få t.ex. 22,5 poäng behöver man A i alla ämnen som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5. Förutom antagningspoängen för läkarprogrammet är det också viktigt att tänka på behörigheten. Behörigheten där är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4. Denna behörighet får du direkt av Naturvetenskapsprogrammet inriktning Naturvetenskap.