Hur kan jag höja mina betyg?

21 nov 2018
Hej !
Jag är Alaa och jag går på gymnasiet på det naturvetenskapsprogrammet årkurs 2.
Jag har ett problem vilket är att jag ville bli en läkare men det behövs så många höga betyg så möjligt så att man skulle kunna komma in på det själva utbildningen, jag har fått vissa slutbetyg på vissa kurser, men tyvärr blir resultatet inte som jag önskade alltså mina betyg var bland annat A C B. Jag frågade egentligen många syv men jag fick inte ett bra svar på min fråga. Min fråga är följande: hur ska jag kunna höja upp mitt betyg om jag inte får läsa ämnen som jag redan har C i alltså jag vill få A.
Är det sant att man inte får göra prövning efter gymnasiet för jag är ändå inte klar med min gymnasiet utbildning. En annan sak jag hörde att man får ju göra detta men man måste plugga på sin egen hand sin får man anmäla sin kommun för ett slutprov.
Är högskoleprovet enda alternativet?
Hoppas på ett glädjande svar från er... Tack !

22 nov 2018

För den som behöver höja betygen är det prövning på Komvux som gäller. Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. För den som redan har ett godkänt betyg i kursen från gymnasiet är prövning det enda sättet att höja ett betyg. Ett annat alternativ är högskoleprovet. För att öka dina chanser så mycket som möjligt ska kan du göra båda.