Kan jag byta gymnasieprogram?

21 nov 2018
Hej! Jag läser barn och fritid gymnasiet men jag undrar om man fyller 20 år kan man byta programmet eller flytta till annan stad och söka igen? Tack

21 nov 2018

Du får gå klart ditt gymnasieprogram även om du är över 20 år men du kan inte söka till gymnasiet igen. Om du behöver flytta, men fortfarande vill gå samma program, så behöver du inte söka om igen utan kan fortsätta där du är. Efter du tagit din gymnasieexamen, eller nu om du vill, kan du ändra inriktning på dina studier om du känner att du valt fel. men då gör du det med eftergymnasiala eller vuxenstudier. Gå gärna till din studie-och yrkesvägledare i din skola så du får hjälp med att göra studieplaner för framtiden.