Kan jag bli läkare efter Samhällsprogrammet?

14 nov 2018
Hej, jag studerar samhällskunskap och började denna terminen. Jag har haft blandade åsikter om vad jag vilat bli, och har bestämt mig att bli en läkare. Kan jag börja naturvetenskap nästa termin efter jullovet. Eller går det om jag får höga poäng på högskoleprovet, och fortfarande studerar samhällskunskap.

15 nov 2018

Vad roligt att du vill bli läkare! Om du går samhällsprogrammet så behöver du läsa till en del kurser på Komvux efter gymnasiet. Det kan också vara möjligt att du kan läsa några av kurserna redan nu om du kan välja dem som individuellt val eller som utökad kurs. Behörigheten för Läkarprogrammet är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4.

Förutom behörigheten för Läkarprogrammet är det också viktigt att tänka på antagningspoängen. Antagningspoängen för läkarprogrammet kan se olika ut beroende på var i Sverige du studerar men oftast ligger det mellan 21,5-22,5 poäng och det är hög konkurrens för platserna till läkarprogrammet. För att få t.ex. 22,5 poäng behöver man A i alla ämnen som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5. Alternativet om du har behörigheten men inte tillräckligt höga betyg är att skriva högskoleprovet och få högt resultat där.

Om du vill byta program så ska du prata med din Studie-och yrkesvägledare i skolan.